Donderdag 11 september – Ewhurst - Reisverslag uit Ewhurst, Verenigd Koninkrijk van Anke en Harry Freese - WaarBenJij.nu Donderdag 11 september – Ewhurst - Reisverslag uit Ewhurst, Verenigd Koninkrijk van Anke en Harry Freese - WaarBenJij.nu

Donderdag 11 september – Ewhurst

Door: Harry

Blijf op de hoogte en volg Anke en Harry

15 September 2008 | Verenigd Koninkrijk, Ewhurst

Het uitzicht over de South Downs is schitterend, en je kunt erg mooie wandelingen maken vanaf Ditchling Beacon, maar helaas niet met de regens van vanmorgen.
We blijven een poosje bij het uitzichtpunt in de auto wachten tot het droger wordt en zetten passende muziek op: Songs of Life van Ralph Vaughan Williams.
Met Anke tegen mij aangevlijd volg ik de druppels op de voorruit en geniet van mijn lievelingscomponist, een onbetaalbaar moment …
In het dorpje Ditchling bestellen we tea for two en voor vanavond slaan we vast wat pie’s en pastry’s in.

Hoofddoel van vandaag is het historische marktplaatsje Dorking. Behalve de fraaie omgeving is het voor mij met name te doen om de sporen van Ralph Vaughan Williams een beetje op te zoeken. Van 1928 tot 1953 woonde en werkte hij als dirigent op diverse plekken in Dorking en aan de hand van een foldertje slenteren we langs The Oddfellows Hall, de 16e eeuwse White Horse Inn, steken de Highstreet weer over en horen dan muziek als we bij St. Martin’s Church geraken.
Voorzichtig duwen we de zware deur open en vallen midden in een repetitie binnen.
Piano en viool, een geweldige akoestiek, de kerk als concertzaal. RVW, zoals ik zijn naam maar verkort, heeft het leed van de tweede wereldoorlog wat willen verzachten door hier veel concerten te dirigeren. Het bijzondere interieur vergroot de sfeer nog meer, we genieten van dit kadootje maar de recital is jammer genoeg al weer snel afgelopen.
Rest ons nog de speciaal ontworpen Hassocks te vinden in de Lady Chapel.
Eigenlijk hebben we geen idee wat het zijn, dus doen we navraag bij iemand uit het leger van vrijwilligers. Vingers wijzen richting kerkbanken, het betreft tot onze verbazing kunstzinnig geborduurde knielkussens. Diverse composities van RVW geïllustreerd met kruissteek!
We kopen er ansichtkaarten van, tot groot genoegen van het bestuur.
Hoezeer RVW geliefd was bij de gemeenschap van Dorking blijkt des te meer in het kleine districtmuseum. Tussen opgezette vogels van divers pluimage, speelgoedtreintjes, fossielen, uithangborden, oude radio’s, poppenhuizen en al het andere dat de inwoners van Dorking vrijwillig hebben afgestaan, is een kleine overzichtstentoonstelling over RVW ingericht.
Oude partituren, foto’s van zijn huis dat al lang gesloopt is, programma’s van optredens van het door hem geleidde Leith Hill Musical Festival en tal van gekopieerde documenten en krantenknipsels. Een hoogbejaarde dame houdt alles bij en toont belangstelling voor mijn belangstelling. Het speciale concert waarvoor zij ons uitnodigt kunnen we niet goed in ons vakantieschema passen, maar zoiets durf ik die schat niet te vertellen.

Vanavond hebben we onderdak gevonden in een voormalig boerderijhuis. High Edser uit de 16e eeuw ligt in een Area of Outstanding Natural Beauty. Schapen en kippen scharrelen rond op het landgoed. Het wordt al donker als van het wandelingetje naar het dorp Ewhurst terugkeren. De lekkernijen die vanochtend zijn verworven peuzelen we op in onze vakwerk slaapkamer. Het huis leunt alle kanten op en we moeten BUKKEN om naar de vakwerk wc te gaan. Het is geweldig dat deze oude panden nog volop in gebruik zijn en als je in zo’n fraaie Bed&Breakfast als deze mag overnachten maak je meteen deel uit van de gemeenschap.

Ralph Vaughan Williams: “The composer must not shut himself up and think about art, he must live with his fellows and make his art an expression of the whole community – if we seek for art we shall not find it”.